Natalie Sutinen
- Creative Fields Konstnärer
Born 1972 – Lives and work in Stockholm
Education:
2001 – 2005 M.F.A. The Royal University College of Fine Arts, Stockholm, Sweden
2000 – 2001 Gerrit Rietveld Academie of Art, Amsterdam
1999 – 2000 Gerlesborg Art College, third year, Stockholm
1997 – 1999 Idun Lovén Art College, Stockholm
Solo Exhibitions:
2012 Galleri Öst i Akademiens hus
2011 Between sleep and sleep, Niklas Belenius Gallery, Stockholm
2009 …i periferin…, Haninge konsthall, Stockholm
2009 My eyes looks in another direction, Niklas Belenius Gallery, Stockholm
2008 En pytteliten orkester, Niklas Belenius Gallery, Stockholm
2007 Luftskepp, Niklas Belenius gallery, Stockholm
2005 Tropiska katter, Teatergalleriet, The public State Theatre of Uppsala (Uppsala Stadsteater)
2005 Gula villan och huggormarna, Galleri Fokus, Oxelösund
2004 Natalie Sutinen, Galleri Mejan, Stockholm
Group Exhibitions:
2011 Open Art, Örebro
2011 Timespace Gylleboverket, Skåne
2011 Timespace, Wiesenburg, Berlin (D)
2010 Market, Niklas Belenius Gallery, Stockholm
2009 Kurt Schwitters och det svenska collaget, Gallerie Bel Art, Stockholm
2009 Bottenskrapan, Stockholm
2009 Market, Niklas Bellenius gallery, Stockhhom
2008 Sollentuna mässan, Niklas bellenius gallery, Stockholm
2006 Sarkofag 1, Me myself and I, Linköping Art Centre (Linköpings konsthall), Linköping
2006 Sarkofag 2, Bombastic, Studio 44, Stockholm
2006 Who is to blame, Dot Dot Dot Dot, Mossutställningar, Stockholm
2004 Black Venus, Dep art ment, Galleri Charlotte Lund, Stockholm
2004 Hemma hos Fredrik flyttar in, Andréhn-Shiptjenko, Stockholm
2003 Lintu, Repin Institut, S:t Petersburg
2003 Venus, Linköping Sculpture Park (Linköpings skulpturpark), Linköping
2003 Galleri Mejan, Stockholm
2003 Invasion, Dunkers kulturhus, Helsingborg
Awards and Scholarships:
2011 Artist recidency, Hôtel Chevillion, Gez-sur-Loing (FR)
2008 Costly projects from the Swedish state (kostnadskrävande projekt, konstnärsnämnden)
2006 1-year grant from the Swedish state (konstnärsnämndens arbetsstipendium)
2005 Signe Rybergs fond
2005 Fam. Gustaf Tobiasons stipendiefond
2005 Osyp och Elsa Maidanjuks fond
2005 Salagårdens vistelsestipendium
2004 Oxelösunds vistelsestipendium
2004 Gerhard och Peggy Bonniers stipendiefond
2004 Wilhem Smiths fond
2004 Ida unmans fond
Representation:
The Swedish Government Offices (Regeringskansliet), Haninge Art gallery ( Haninge konsthall)
The National Public Art
Coucil (Statens konstråd), Gävle Art Center (Gävle konstcentrum)
County of Oxelösund (Oxelösunds kommun)
The Swedish General Art Society (Sveriges Allmänna Konstförening)
Private collections in Sweden and England.
Natalie Sutinen leker med det ontologiska varandet att fånga ett ögonblick som förevigats, som endast skett under en stund och som aldrig mer kommer att upprepas. Idag svischar bilder förbi som flimmer i våra näthinnor, vi raderar oönskade bilder och tar om dom för att få fatt på det rätta ögonblicket att föreviga. Begäret att vilja ta sig in i betraktarens näthinna blir näst intill outhärdlig när man ser in i Sutinens svartvita bilder. Vad gör flickan, sittandes på huk? I en tid då vuxna och barn levde i skilda världar och auktoritet hade sina klara ramar. Sutinen trycker på ett “Punctum” vilket är en fångad tillfällighet som träffar observatören. Dessa avbilningar av ting, platser och människor är som en balsamering av tiden och lusten att vilja dras tillbaka i tiden för att kunna bevittna den sprakande finska midsommarbrasan, det smattrande regnet mot paraplyerna och att höra konversationerna gör en medveten om hur det förflutna väcker samma existentiella frågor som framtiden. Det förflutna och historien som disciplin uppkom till en början som ett redskap för att kunna sia in i framtiden. Dock är det en väsentlig skillnad mellan Sutinens konst och historien i sig som disciplin. Natalie Sutinen förklarar inte utan lämnar utrymme för betraktaren att hitta sina egna förklararingar utifrån sitt förflutna, sina erfarenheter och sin tidsuppfattning.
Mariana Silva Varela
I sin utställning Luftskepp på galleri Niklas Belenius iscensätter Natalie Sutinen klassiska surrealistiska möten i en rekvisita som kunde vara hämtad från Paris loppmarknader, Christer Strömholms foton eller Joseph Cornells lådor: dockor, en glacéhandske innehållande en chockartat naturalistisk hand, damskor, en fågelvinge, hårnålar, porslinsögon, portmonnäer, tidningsklipp. Ibland tenderar det att bli pastischer på surrealistiskt 30-tal, men Natalie Sutinen hittar också egna vägar i ett raffinerat spel med skuggor och speglingar. Och i drömska skalförskjutningar: den monumentala, hängande pagefrisyren speglar sig i en lika överdimensionerad handspegel, försedd med den rosa rosetten; ett oväntat möte mellan Alice i Underlandet och Vanitas.